Spanish

¡Voy a sobrevivir! / I will survive!


Descripción - Description

My project consisted of me researching how to survive in Chile. In my project I had to study in depth about how to survive in these situation: food, transportation, acomidations, skiing, and leavings-greetings. To better understand the diffent type of living and speaking styles are in Chile i meet with my contry contact. Where I learned a lot about the slang and the food. For example in Chile they have a really special fruit called chirimoya and instead of saying thank you as por favor they say porfa.

Guide to Surviving in Chile

https://docs.google.com/file/d/0B2PLP9ElbRuZbVQwZ05jZm5kV1k/edit
 
Reflection


The most difficult part of this project was getting all the information I learned about Chile in my book in a professional manner that met the requirements. The finest thing about this project was doing the skits in front of everyone. I am proud about how refined my booklet pages look because of the amount of effort it took to design them. In this project I learned a lot about Chiles culture but I will remember its slang for a very long time.

La parte más difícil de este proyecto era conseguir toda la información que aprendí sobre Chile en mi libro en una manera profesional que cumple con los requisitos. La mejor cosa sobre este proyecto estaba haciendo las parodias en frente de muchas personas. Estoy orgulloso de cómo refinada mis páginas folleto ven debido a la cantidad de esfuerzo que tomó para diseñarlos. En este proyecto he aprendido mucho acerca de la cultura Chiles, pero voy a recordar su argot para un tiempo muy largo.


 Videos Ridículos

In this project we took a Spanish lesson and created a video to teach the Spanish lesson. In my group we decided to teach the uses of ser and estar. In my group we worked in a collaborative way to create a refined video. If you wish to watch my video or other peoples videos go to ???????:::::::: If you want to see my groups video go to http://www.youtube.com/watch?v=GMyQRp0w4Gk&feature=youtu.be

Reflexión   


The most difficult part of this project was creating a refined piece of work in Spanish that teaches the audience the usages of ser and estar while also being funny. The part that was most fun was making the videos because of the mistakes and the outfits we were wearing. I am proud of this project because it is both funny and educational. By doing this project I refined on my knowledge of the uses of ser and estar.

Lo más difícil parte de este trabajo fue haciendo una obra de trabajo refinado en español que enseña la audiencia los usos de ser y estar mientras estando chistoso. El parte que fue el más divertido fue haciendo los videos por los errores y los trajes que estábamos llevando. Estoy orgulloso de este trabajo porque esta ambos chistoso y educativo. Por este trabajo refiné mi conocimiento de los usos de ser y estar.

Work Sheet



"Hoja de Aprendizaje: Cómela



1)    Mach the uses below to the appropriate verb ser and estar:

Los tiempos progresivos                                 Material                                              Nacionalidad  
Partidos políticos                                            Descripción                                         lugar
Expresiones personales                                  Resultados                                           Colores
Religión y profesión                                        Destinos y eventos                              Propiedad       

Ser
Estar



















2)    What Kind of chips where in the cookies:
A.      Lays
B.      Cheetos
C.      Ruffles
D.     Doritos

3)      On a hot summer day Charlie was([Q1]ser/estar) in San Diego California. He worked all day long till he was([Q2]ser/estar) red in the face.  

4)      Why is Ser or Estar used in[Q1]?____________________________________

5)      Why is Ser or Estar used in[Q2]?____________________________________


Work Sheet Answers




"Hoja de Aprendizaje: Cómela

Mach the uses of ser to etar:

Los tiempos progresivos               Mate                            Nacionalidad     
Partidos políticos                          Descripción                   lugar
Expresiones personales                 Resultados                     Colores
Religión y profesión                       Destinos y eventos         Propiedad      

    
Ser
Estar
Destinos y eventos
Resultados
Propiedad
Lugar
Religión y profesión
Los tiempos progresivos
Colores

Expresiones personales

Descripción

Nacionalidad

Partidos políticos

Material













What Kind of chips where in the cookies:
A.      Lays
B.      Cheetos
C.      Ruffles
D.      Doritos
On a hot summer day Charlie was([Q1]ser/estar) in Sand Diego California. He worked all day long till he was([Q2]ser/estar) red in the face.  After work he went home to
Why is Ser or Estar used in[Q1]?__________Estar for location ___________
Why is Ser or Estar used in[Q2]?b/c it’s a temporary conition(the result of a previous action)



“Corridos: Historia por Música”

Poster:


  
Poem:


Tequila Chico
By: Skyler Dobbs

Oohhh América oohh América
Por qué tuviste la prohibición de alcohol
Americanos hicieron preguntas por el alcohol
Porque tú hiciste alcohol ilegal tú, también hiciste conflicto

Yo esté caminado la frontera de México
Cuando un chico blanco hizo una pregunta,
”Will you bring some of your alcohol over,
we won’t hurt you”

Yo crucé la frontera
A estar sorprendido por Tío Sam
Con unos rinches a su lado
y sonrisas en sus caras.

Me acosté en la mugre
Con sangre en mi boca
Y un hueso roto
Porque a los rinches no les gustan mexicanos

Por qué oh porque
EE.UU.
Estoy asustado de tu justica
Porque esta no justica

Tu gente quiere tequila
Y tú lo prohibió
Tu te confundiste
Y nos mentimos

Eras basado en
Libertad, seguridad, e igualdad para todos
Lo que el  pueblo no ve es la tinta invisible
Diciendo sólo para el pueblo blanco

Me dijiste venir
Cuando lo hice, me hiciste daño
Y me encarcelé
Y yo era afortunado
  

Tequila Chico
By: Skyler Dobbs

Oohh America Oohhh America
Why did you banned alcohol
American people asks us for the alcohol
Because you made alcohol illegal you also made conflict

I was walking the border of Mexico
When a white man asked,
"Will you bring over some of your spirit,
we will not hurt you "

I crossed the border
A surprised by Uncle Sam
With just rinches at his side
and smiles on their faces.

I lay in the dirt
With blood in my mouth
And a broken bones
Because the Rangers do not like Mexicans
Why oh why
U.S.
Am I scared of your Justice
Because this is not Justice

Your people want tequila
And you prohibit it
You confuse me
And you lie to us.

You are based on
Freedom, security, and equality for all
What people do not see is the invisible ink
Saying only white people

You told me to come
When I did, I got hurt
And put in Jail
And I was the lucky one

Corrido Reading:

To hear my reading go to:

Report:

Alcohol Prohibición Acto de 1919

La ley de Prohibición de 1919 de alcohol era culpable por mucho del malo en América, como el crimen y el asesino. Prohibición quería parar el gasto de todo del salario familiar en alcohol por padres y impedir accidentes de ocurrir porque trabajadores bebían en trabajo. Para este trabajo, escribí de y estudié el corrido “Los Tequileros”.

La Prohibición prohibió la producción y el consumo de productos de alcohol en los Estados Unidos. Por el contrabandear de tequila desde México a los Estados Unidos, corridistas escribían Corridos Tequileros. Pero la prohibición no fue efectivo. Creó problemas como alcohol peligroso, crimen, violencia, los abusos policiales, la corrupción generalizada política, y una falta de respeto por la ley.

Corridos de tequilero hablan de traficar tequila, el principal tipo de alcohol que es hecho en México tiempo transportado a los EE.UU.. En "Los Tequileros", tres hombres llamados Leandro, Silvano y Gerónimo comenzar el contrabando en Ciudad Guerrero, Tamaulipas. Iban a San Diego, Texas. Los hombres finalmente son tiempo emboscados por "rinches" y fue abusada. El corridos es un conflicto entre los "tequileros" y los "rinches". La mayoría de los corridos de contrabando glorificaron los actos de los contrabandistas y hablaron de sus muertes violentas a las manos de "rinches".

El Acto de Prohibición de 1919 era una prohibición de alcohol. Por del acto mexicanos contrabandeaban alcohol a los EE.UU. Mexicanos contrabandeaban alcohol y fueron agarrados por rinches y fueron abusados por los rinches. Por el abuso de los rinches, corridos de tequileros se volvían populares para enseñar relaciones mexicano-americanas.
Reflection:


In this Project we studied the historical occurrences between the US and Mexico. During this project we learned a lot about the revolutions and different government that took place in Mexican Revilution. From these revolution people created corridos because it was a way for information to travel through Mexico. We also learned about how the US treated immigration before and after war. Corridos are poems that are sang often to move a surtine group of people or to communicate information. I studied the Mexican American relationship during the Prohibition Act of 1919. From the Prohibition of 1919 the corridor “Los Tequileros” was made to talk about the law abuse of American rinches. I chose to research this subject because I wanted to see the relationship between the smuggling of a drug that is legal now in the past and the smuggling of drugs now.

I chose to make a poster for my project  piece. In creating the poster I took  a picture of Americas boarder of the US and showed with hands the push pull affect America had on Mexicans during this time period . I showed this by having on one side the demand of alcohol by Americans but the justice system is prohibiting it with abuse because in this time period alcohol was illegal. Also on the right side of my poster I have my corrido in Spanish and American.

In writing my report and my corrido I learned about the use of preterit and the imperfect tense. In this project I learned about the  Mexican revolution, Zachary Taylor, farm workers union, bracero program, Cesar Chavez, Mexican  American, treaty of Guadalupe Hidalgo. The most challenging part of this project was knowing when to us preterit and when to use imperfect. I overcame this challenge by referring to the sheets that says when to these tenses are used and conjugated appropriately and had people critique my writing.



No comments:

Post a Comment